Monday, May 25, 2020
Travel

Roadtrip through Portugal

Hier is het dan, eindelijk! Omdat ik een half jaar na datum nog steeds vragen krijg over onze rondreis in Portugal, heb ik besloten om deze voor jullie online te gooien.

De hete zomer van 2017

Heet was het hier niet echt in België, dus besloten mijn vriend en ik om er samen tussenuit te gaan. We hadden totaal nog geen idee waar we naartoe wouden, hadden nog niets geboekt en dat 3 dagen voor we effectief zijn gaan rondtrekken..

Rondtrekken doen we sowieso graag, want we zijn allebei avontuurlijk aangelegd. Omdat we niet veel tijd hadden en dus niets konden voorbereiden, hadden we enkel een vlucht geboekt heen van België naar Faro.

We dagen onszelf steeds uit om op speciale plekken te slapen in steeds andere slaapmogelijkheden. Zo wilden we altijd al graag eens in een tipi slapen, dus zijn we beginnen zoeken op het internet of dit mogelijk was.. En ja hoor via ‘Airbnb’ hebben we een leuke tipi kunnen scoren en daar hebben we dan ook onze eerste 3 nachten in doorgebracht om even tot rust te komen.

Daarna was onze missie om elke nacht op een ander stand te slapen en omdat het in Portugal toegestaan is om vrij te kamperen hebben we een Camper gehuurd voor de rest van onze vakantie. Dat was perfect want je had je wagen, slaapplek, keuken, etc. altijd bij.
Super handig, want als we terugkwamen van het stand, konden we ons meteen weer opfrissen om naar onze volgende activiteit te gaan.

Roadtrip agenda

Dag 1: Aangekomen in ‘Faro’ zijn we aan de luchthaven een auto gaan huren.. Na enige twijfel toch nog even geüpgrade naar een cabrio en.. ‘Off we go’! Doorgereden naar ons tipi verblijf in ‘Olhao‘, er was weinig te zien, heel primitief, maar dat was perfect om even tot rust te komen, onze tipi stond dan ook midden in de wildernis van een natuurreservaat.

Dag 2: Na 10min rijden van ons verblijf zijn we op een klein strandje van ‘Fuseta’ terecht gekomen waar je een boot kon huren om de omliggende eilanden te gaan bekijken. Mooie witte stranden en een helder blauwe zee, wat heb je nog meer nodig, hé ?
Na onze dag te spenderen op verschillende eilandjes zijn we doorgereden naar ‘Tavira‘ – ook wel het Venetie van Portugal genoemd. Het is een klein dorpje op water en daar kan je gezellig s’avonds naar de winkeltjes en lekker iets eten op een terras vlak aan het water.

Dag 3: Tijd om de Algarve te ontdekken.. Als je naar ‘Lagos’ rijdt kan je met een lokaal bootje, paddleboard of kano de rotsen van de ‘Algarve‘ ontdekken.
Het is zeer bekend en is iets wat je zeker op je verlanglijst moet hebben staan als je naar Portugal gaat.Dit is prachtig om te zien en zeker een aanrader om te doen!

Tijd voor het echte avontuur !

Dag 4: Onze missie om op verschillende stranden te slapen, begint vanaf vandaag ! We hadden via ‘Airbnb’ een camper geboekt, maar die moesten we nog ophalen in Lissabon.
Omdat we net onze huurwagen terug gebracht hadden wisten we niet goed hoe we daar konden geraken. Even de locals de interessantste transfer gevraagd en dit was unaniem de ‘Eva Bus’, 2 ticketjes gekocht en  ‘Off to Lisbon’! Daar stond onze camper  ons mooi op te wachten.  Veel tijd in ‘Lissabon’ hebben we niet gespendeerd, het werd al laat en moesten nog een plaats zoeken om te overnachten. Aangezien wij geen route of voorbereidingen hadden, was dit op sommige momenten toch wel erg spannend!
Na een eindje rijden zijn  we aangekomen in de surfspot ‘Ericeira’ . We hebben ons op de rand van een Clif geparkeerd, lekker gekookt en onze ‘bedroomview’ was nog nooit zo spectaculair geweest!

Dag 5: Zodra we wakker werden, zaten alle surfers al in het water! Want Portugal is het ‘surf Mekka’ van Europa! Na een tijdje aan het strand te zitten zin we weer verder getrokken “no time to lose”!
We wouden heel de kustlijn en de belangrijkste stadjes van Portugal gezien hebben, dus zijn we doorgereden naar ‘Sintra‘. Het is een iets meer toeristische stad met veel monumenten, musea, marktjes, eettentjes, etc. Zodra je daar bent kan je nog veel meer ontdekken!

Ons doel was om telkens voor zonsondergang onze nieuwe spot te vinden. Dat was vaak een race tegen de tijd. Net aangekomen op onze nieuwe slaapplek ‘Melides’ waar we ons letterlijk op het strand hadden geparkeerd, konden we nog snel genieten van de prachtige zonsondergang en een gezellige avondwandeling over het strand.
Aangezien we vroeg in het seizoen daar zaten, waren wij vaak de enige op het strand of op onze slaapplek, wat wij geweldig vonden! Als je meer in het hoogseizoen gaat is de kans groot dat op de mooiste plekjes voor te kunnen overnachten anderen je voor zijn en het al snel vol staat met campers.

Dag 6: Wakker wordend van de surf wedstrijd die aan de gang was, zijn we verder doorgereden naar ‘Porto Covo’. Daar vind je allemaal kleine afgelegen witte strandjes en helder blauw water, prachtig!! Hier hebben we de hele dag gespendeerd. Met twee op het strand en onze picknick bij de hand, beter dan dit word het niet.. of toch ?!

Dag 7: Tijd om te leren surfen! Je kan op heel veel plaatsen in Portugal surfen,  je kan surflessen nemen als je het nog nooit gedaan hebt of als je het al wel kan, huur je gewoon een wetsuit en surfplank op het strand zelf.. Cool !  In ‘Odeceixe‘ hebben we leren surfen en onze eerste surflessen gingen van een leien dakje! Na een paar uur te spenderen op onze plank, in het water was het weer tijd om verder te rijden naar onze volgende bestemming. Toen waren we en naar mijn persoonlijke mening op de mooiste plek van Portugal beland! Deze plek word ook wel ‘Bordeira‘ genoemd. Elke dag dat we dachten dat het niet mooier kon, werd het tegendeel bewezen!

Shrek & Fiona on a surfboard

Dag 8: Sta op, pak je surfplank en spring het water in! Hoe zalig is dit, je hoeft je bed maar uit te stappen en je bent al op het strand, waar we ook heel de voormiddag hebben doorgebracht.
In de namiddag was het dan weer tijd om verder te rijden naar de plek die we zeker niet wouden missen!  ‘Sagres – the end of Europe!’ Je komt terecht bij super grote kliffen en het geeft je het gevoel alsof dit het einde van de wereld is. Desondanks het echt de moeite waard is zijn wij niet zo toeristisch aangelegd en waren we hier dus al snel op uitgekeken. Tijd voor avontuur! We hebben zelf een weg uitgestippeld om zo op hele mooie plaatsen te geraken en te genieten van het uitzicht zonder alle toeristen. Zo zijn we op een leuk strand uitgekomen waar we nog een paar laatste golven hebben meegenomen. Want nu we het einde van Europa gezien hebben, betekende dit ook het einde van onze reis.

Dag 9: Eenmaal aangekomen in Lissabon hadden we de camper weer achter gelaten waar we hem hadden opgepikt en hadden we nog even tijd om Lissabon te ontdekken. Ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan, maar dat komt denk ik omdat we dagen in onze camper op verschillende stranden hebben doorgebracht dat ik het niet zo fijn vond om opeens in een drukke stad terecht te komen.. Dan zit er maar 1 ding op.. en dat is… Shoppen!!! Nog iets wat we graag doen, dus helemaal niets vermoedend, hadden we bijna onze vlucht gemist. Onze laatste race was door de luchthaven. Met een dubbel gevoel stappen we de vlieger op was dit het einde van onze fantastische reis.

Om jullie nog een klein beetje mee te laten genieten van onze roadtrip heb ik het in een kort filmpje gezet, click op de link hieronder en neem alvast een kijkje..